BONDI & Surf Camp - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Rowdy Besseling - WaarBenJij.nu BONDI & Surf Camp - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Rowdy Besseling - WaarBenJij.nu

BONDI & Surf Camp

Blijf op de hoogte en volg Rowdy

23 Oktober 2013 | Australië, Byron Bay

Hallo iedereen!

Als allereerst wil ik iedereen nog bedanken voor de reacties op de vorige verslagen! En natuurlijk ook nog voor de felicitaties. Heb zelfs een aantal kaartjes hier gekregen! Super! Hoe gaat het verder in Nederland? Sinds ik hier in Australië ben, heb ik helemaal niets van het nieuws in Nederland gehoord of gevolgd. Laat het maar weten als ik nog bijzondere dingen gemist heb! Wel heb ik mee gekregen het Nederlands elftal laatst een keer ruim gewonnen heeft en dat de herfst nu echt begonnen is. Laat ik daarom ook maar niets over de temperaturen hier zeggen!

Eerst maar even een kleine update over de bosbranden omdat ik daar toch wel veel vragen over heb gekregen. Veel zullen wel op het nieuws gehoord en gezien hebben dat de bosbranden hier door heel New South Wales heen zijn. Op dit moment zit ik ook nog in New South Wales en reis ik via de oostkust van Sydney naar Brisbane. Af en toe zie ik ook een dikke rookpluim in de lucht hangen. Afgelopen donderdag (toen ik op het surfkamp was) kreeg ik een foto doorgestuurd vanuit Sydney, waar het midden op de dag bijna donker werd door de rook. Deze rook kwam vanuit de Blue Mountains, hier bevinden zich de ergste bosbranden die voor de verschrikkelijke beelden zorgen.. Dit is ongeveer 3 uur ten westen van Sydney. De overige branden (waar ik dus de rook van heb gezien) zijn meer te vergelijken met bermbranden. Maar dat neemt natuurlijk niet weg, dat het een verschrikkelijk iets is en dat het jammer genoeg elk jaar weer terug komt

Maar goed, mijn laatste verhaal was na de eerste week, die vooral uit de activiteiten van Ultimate OZ bestonden. Alleen de foto’s die ontbraken nog.. Deze zou ik zo snel mogelijk toevoegen zodra ik gearriveerd was in Bondi en een wifi-spot had gevonden. Maar ja, van het één komt het ander en voordat je het zelf in de gaten hebt, is het surfcamp alweer voorbij en ben je bezig met een roadtrip richting Brisbane! Mijn excuses daarvoor! Daarom hebben we nu even tijd vrij gemaakt om onze blogs te updaten! Deze keer zou ik de foto’s erbij uploaden! Hopelijk vinden jullie het nog altijd prettig om te lezen :).

Op dinsdag 8 oktober verliet ik dan eindelijk het Wake-Up hostel. De drukte van het zakelijke gedeelte, centraal station en de bekende winkelstraten in het centrum van Sydney ruilde ik in voor het veel rustiger en aan zee gelegen Bondi. Dan mag je wel in Sydney zitten, maar het is een grote stad en voordat je bij de beaches bent, moet je toch al snel 40 minuten rekenen met het openbaar vervoer. Eenmaal bij het station van Bondi aangekomen, ging ik lopend verder naar het YHA Hostel in Bondi. Dit was nog een wandeling van meer dan 3 kilometer en met ongeveer 20 kilo aan bagage op de rug was dit nog een flinke tocht.

Aangekomen in Bondi merk je direct dat je in een surfers gebied zit, alles is veel meer laidback, huizen met opvallende kleuren, surfboards te huur en veel mensen met wetsuits en zwemkleding aan. Wat me opviel is dat iedereen hier vroeg naar bed toe gaat. Dit om de volgende dag ook weer vroeg op te staan. Een aantal moesten werken en veel gingen naar het strand om te surfen omdat de golven in de ochtend het best zijn. Na eindelijk een keer goed te hebben geslapen, besloot ik dan ook maar om ‘gewoon’ mee te gaan in het dagelijks leven van Bondi. Hier heb ik hardloopschoenen gekocht en een aantal keer de Bondi tot Coogee walk gedaan. Dit is dezelfde wandeling als de beachwalk van de eerste week (wandeling van ruim 6km langs de kust). Het verschil is dat ik het dit keer rennend deed en eenmaal aangekomen.. moest ik ook weer terug. Genoeg beweging voor de komende weken gehad!

En hoe de rest van de dag er dan uitzag? Dat kan eenvoudig geraden worden, de rest van de dag lagen we vaak met mensen van het hostel op het strand. Van dinsdag tot en met zondag heb ik hier lekker vakantie gehouden, gezwommen, wat bijgekleurd en heerlijk uitgerust. En vergeet de bbq’s aan het strand niet! Dit deden we vaak niet eens op het bekende Bondi Beach, maar op het veel rustiger gelegen Tamarama Beach. Dit was een klein en rustig strand tussen de rotsen, hier kreeg je bijna het gevoel dat je ergens op een onbewoond eiland was. Jammer genoeg moest ik op zondag weer terug naar het Wake-Up Hostel omdat we de maandag daarna om 9 uur al opgepikt werden om naar het surfcamp toe te gaan.

Op maandag de 14e van oktober vertrokken we dan naar het surfcamp. Dit was gelegen bij het ‘seven mile beach’, ruim 2 uur ten zuiden van Sydney. En wat was dat super om te doen! In Nederland had ik als eerst een drie daags pakket geboekt. Maar na de verhalen van anderen personen, had ik dit al direct met twee dagen verlengt. Zelfs dat was eigenlijk nog te kort! Op maandag middag hadden we direct al een surf les van 2 uur en ik was nog best onder de indruk van mezelf. Na een aantal keer vallen, stond ik al snel op het surfboard en pakte ik de eerste waves. De rest van de week zag er eigenlijk hetzelfde uit; Om 7 uur opstaan en half 9 op het strand om daarna ruim twee uur te surfen. Daarna Lunch en uitrusten, om 14:30 weer op het strand om twee uur te surfen. In de avond kregen we de foto’s en de film van de dag te zien! Echt heel leuk dat ze dat maakten, Alle foto’s en filmpjes zetten ze op hun facebook, daar moet ik er dus nog een aantal van af halen! Iedereen lag daarna al vroeg op bed omdat het surfen toch wel heel vermoeiend is!

Op vrijdag hadden we in de ochtend de laatste les en daarna gingen we terug naar Sydney. Een aantal gingen nog door naar een ander gebied omdat ze een 10-daags surfcamp hadden geboekt. Op hen was ik toch best wel jaloers. Maargoed, ik had al andere plannen gemaakt! Back to Sydney dus.

Terug in Sydney ging ik direct naar Bondi toe, hier was Björn die ik in de eerste week had leren kennen. Met hem hadden we het plan gemaakt om een roadtrip te maken van Sydney naar Brisbane. We waren al een tijdje opzoek naar een kleine Campervan voor twee personen, maar het was onmogelijk om er één te vinden omdat ze allemaal buiten Sydney stonden. Na lang zoeken en de moed bijna te hebben opgegeven hadden we de laatste optie, die een stuk duurder was dan gepland, toch maar gekozen. En terwijl we dachten dat we een campervan hadden, kregen we een grote camper! Met alles erop en eraan, zelfs een televisie.

Op dit moment zitten we in Byron Bay. Dit wordt onze vijfde dag in de camper. Maar het verhaal van de roadtrip komt de volgende keer wel! Want anders wordt dit verslag te lang en zit ik hier vanavond nog te typen, terwijl mijn gratis uurtje wifi alweer bijna voorbij is.

Cya!

Rowdy


p.s

Nu had ik gezegd dat ik de foto's erbij zou doen, maar dat is nog wat ingewikkelder als ik had gedacht. Hiervoor zal ik de volgende keer een facebook album voor aanmaken.

  • 23 Oktober 2013 - 08:23

    Erna:

    Hey man. wat gaaf allemaal.
    weer leuk wat van je te horen.

    ja ik was ook beetje ongerust voor de grote bosbranden daar. Ik dacht je zal er toch niet in zitten of vlak bij zijn. gelukkig maar.
    op tv zagen we beelden die best ook wel heftig waren.

    En wat gaaf alle belevenissen zeg. kijken weer uit naar de volgend verslagen en .....foto's.

    hier in de polder is de drukte van de winterpeen losgebarsten. kort en heftig. maar dat ken je wel.
    met voetballen houd ik me niet zo bezig.
    En weersverwachtingen kloppen hier ook nooit , hahaha.
    de een wil alleen maar zon en de ander weer regen.
    maar ja, dat is NL.

    zeg geniet ervan, tot het volgend verslag.
    groeten van je buur en buur
    Arnold en Erna

  • 23 Oktober 2013 - 09:39

    Lize Besseling:

    Hé Rowdy, fijn weer wat van je te horen en ook een goed bericht dat je geen last hebt van de bosbranden. We waren al ongerust. Geniet van je camperreis en veel plezier daar.

    Groeten van Sjaak en Lize

  • 23 Oktober 2013 - 11:24

    Jolanda Van Duynen:

    Wat leuk allemaal weer. We hebben wel al een supermooie foto voorbij zien komen van jou in surfoutfit dus ik kreeg al een beetje een beeld. Ook heb ik even gekeken op de pagina van het surfcamp, ik kan me voorstellen dat het idd heel gaaf is geweest. Heel leuk om te lezen weer, ik zie het allemaal levendig voor me, vooral dat BBQ-en op het strand...:). Leuk dat je een "reismaatje" hebt gevonden. En dan nu op reis in een camper, wat spannend allemaal. Ik kijk uit naar je volgende belevenissen. En vertel gerust hoe het weer is hoor, het is hier zo slecht nog niet, 20 graden...lijkt alsof het voorjaar weer begint haha! Nou Rowdy, heeeeeel veel plezier weer! Groetjes Jolanda.

  • 23 Oktober 2013 - 11:49

    Astrid:

    Hi Rowdy,

    Wat een verhaal. Super van je want zo weten we het precies hoe het is daar. In die weken dat je er nu bent heb je al heel veel meegemaakt, gezien en gedaan, kun je nagaan als je nog veel langer daar bent. Fijn te lezen dat het goed met je gaat, daar. Je bent ondernemend genoeg. Dat is ook het mooiste als je daar bent dan moet je wel, zelf contact maken met anderen, veel regelen en dan zelf doen. Zo ontmoet je ook weer anderen en van hen hoor en leer je ook weer.
    Surfcamp gedaan, gaaf hoor.
    Nu met de camper rondreizen en weer veel ervaringen op doen.

    Rowdy, succes, plezier, maak er een super tijd van en wees alert.

    groeten van Michaël, Jormay en Astrid

  • 23 Oktober 2013 - 17:41

    Christiaan:

    Yoo row,

    Klinkt allemaal super vet man. Al toch veel meegemaakt in een korte periode. En dan heb je nog zoveel tijd voor de boeg.

    Ik wacht op je volgende verhaal!

    Gr. Christiaan

  • 23 Oktober 2013 - 19:24

    Rene Arendse:

    Hey Rowdy,

    Goed om te lezen dat alles goed gaat down under. Leuk om zo een beetje via jou mee te maken hoe het daar toe gaat. Ik blijf je volgen, tot later.

    Rene

  • 03 November 2013 - 08:53

    Paul:

    Hoi Rowdy

    Het gaat goed he.
    Begreep van je moeder dat je al hard aan het werk bent, dat is ook wel nodig anders is het potje ook zo leeg.
    En dat je weer allemaal nieuwe dingen leert(o.a. band wisselen).
    Geniet er van ,jaar is zo om.

    Paul

  • 04 November 2013 - 20:23

    Martin Marja:

    He Rowdy,

    Leuk jou reisverslag te lezen. Je hebt zo al heel wat contacten gemaakt; jullie hebben natuurlijk allemaal hetzelfde doel en dat schept een band. Ookt het surfen heb je onder de knie gekregen. Wat een kikken als het je lukt, he!
    En nu met de campervan op stap. Leuk, dat je daar zo geniet! Heel veel plezier goede reis verder en tot je volgende verslag, Rowdy!

    Groet Martin Marja

  • 14 November 2013 - 22:19

    Carina De Jongste:

    Ha Rowdy,

    al lang geleden dat we wat van je gehoord hebben. Ik neem aan dat je inmiddels druk aan het werk bent?
    Hier is het inmiddels flink herfst... Bij jou hoog zomer?
    Alles nog steeds naar wens?

    Groetjes! Carina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowdy

Hallo allemaal. Hier zijn mijn reisverhalen te volgen. Wil je automatisch een bericht ontvangen als er een nieuw verhaal is, laat dan je e-mailadres achter!

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 718
Totaal aantal bezoekers 7280

Voorgaande reizen:

28 September 2013 - 22 Augustus 2014

Backpacking in Australia

Landen bezocht: